vincentenjeannette.reismee.nl

Geniet van 2015!

Op 29 december komen we aan in Napier, een relaxte art deco stad aan de oostkust. Het is lekker weer en we vinden een gezellige camping dicht bij de binnenstad. We besluiten om hier oud en nieuw te vieren.

Voor die tijd hebben we nog een leuke excursie naar de Jan Van Genten kolonie die bij cape kidnappers zit, zo'n 20 km ten zuiden van Napier. Er zitten hier bijna 10.000 Jan Van Genten paartjes. Ze brengen hier hun jongen groot. De vogels wegen ongeveer 2 kg en hebben een spanwijdte van 2 meter. De kaap is alleen bij laag water te bereiken. Vandaag, oudjaarsdag, is het al vroeg eb, de tour start om 6.30 uur. We worden om 5.45 uur opgehaald. Onze tour gaat met oude trekkers met aanhangers over het smalle strand. Erg leuk om de kaap op deze manier te bereiken. Op de terugweg staat het water al een stuk hoger en rijden we regelmatig door het water.

Oud en nieuw

Die avond gaan we op tijd naar de stad. We eten er eerst wat in een Ierse pub en gaan daarna naar het muziekfestival aan het strand. We pendelen een paar keer op en neer tussen de Ierse pub met Ierse live muziek en het festival. Tegen middernacht is het vol op en rondom het festival terrein. Uiteraard tellen we met z'n allen af tot het nieuwe jaar. Het jaar wordt ingeluid door vuurwerk. Een mooi einde van een gezellige avond. Bijzonder om in je T-shirt bij het strand te staan en te weten dat het in Nederland nog een halve dag duurt voordat het Nieuwe jaar begint.

Opvallende zaken

We zijn nu vier weken in Nieuw Zeeland en dan vallen er natuurlijk een aantal dingen op:

- ze rijden hier links. In het begin altijd even wennen, vooral op de rotondes, maar nu weten we al niet meer beter

- de wegen zijn prima, vaak mooi asfalt. Af en toe hebben we een gravelweg. Ook die zijn goed onderhouden en prima te fietsen.

- andere weggebruikers houden goed rekening met fietsers, behalve de buschauffeurs, die scheuren altijd te dicht langs. Via een spiegeltje op ons stuur proberen we in de gaten te houden wat voor verkeer er in aantocht is.

- de bel van spoorwegovergangen staat 's nachts af.

- er zijn hier veel koeien en nog meer schapen. Lamsvlees en goede biefstuk zijn in iedere supermarkt verkrijgbaar. Lekker voor op de bbq die op ongeveer iedere camping aanwezig is.

- Maori's begroeten elkaar door de voorhoofden tegen elkaar te drukken. Ziet er best apart uit.

- er zijn hier heel veel mensen met een tattoo, Moari's hebben ook vaak tattoos in het gezicht.

- de Nieuw Zeelanders zijn allemaal super vriendelijk. Ze willen je altijd helpen zonder opdringerig te worden.

- wij zijn eigenlijk nooit in een Engelstalig land op vakantie. Wel heel erg handig. We kunnen echt met iedereen communiceren. Dat is behalve erg handig natuurlijk ook erg leuk.

- we hebben nog niet heel veel vakantiefietsers ontmoet. Vier keer een solo fietser en vandaag voor het eerst een stel.

- het fietsen is eigenlijk prima te doen. Soms erg steil, tot 14%, maar ook dat went. Haarspeldbochten kennen ze hier in eerste instantie niet. En het blijft de hele dag op en neer gaan. Sommige mensen, die we spreken, geloven soms niet dat we over een bepaalde route gefietst hebben maar dat valt dus allemaal wel mee, vinden wij.

- ze verkopen hier vooral veel fabrieksbrood. We missen ons eigen gebakken brood al wel.

- veel mensen lopen hier op blote voeten. Regelmatig komen we iemand tegen in de supermarkt of gewoon in de winkelstraat op blote voeten. Op zijn minst een raar gezicht en het lijkt me ook pijnlijk aan je voeten.

- de meeste huizen zijn hier van hout. Dat had ik me van te voren niet echt gerealiseerd. Het ziet er mooi uit en het is ook logisch. Hout is één van de exportproducten.

- een kerkhof ligt hier bijna altijd in het open veld, zonder een heg of hek er om heen. Soms gewoon een hoekje tussen mais of graspercelen.

- je kunt hier je eigen kentekenplaat op je auto kiezen. fun4u2 staat er op een auto.

- opnames van het programma Obese zijn hier heel makkelijk te maken. Kandidaten in overvloed. Je ziet overal light producten, fitness centra waar je 24 uur per dag terecht kunt en detox programma's voor wie tijdens de feestdagen te veel heeft gegeten.

We gaan richting Wellington

1 januari zitten we weer op de fiets richting Wellington. We fietsen vier dagen door een mooi berglandschap met vooral veel koeien, schapen en bos. Steile en minder steile klimmetjes wisselen elkaar af. De route is mooi en erg rustig, er komen soms maar 1 of 2 auto's per uur voorbij.

De laatste dag is een route van 90 km naar Masterton. We verwachten een zware dag met veel klimmen. Dat blijkt erg mee te vallen, de laatste 30 km kunnen we bijna freewheelen met de wind en de helling mee. Om 13.30 uur hebben we de geplande kilometers er dan ook al opzitten.

Het plan is om vanuit hier de trein naar Wellington te nemen omdat de wegen vanaf hier erg druk en dus gevaarlijk zijn. Omdat het zo'n lekker weer is en we vroeg zijn besluiten we nog een nachtje op de camping in Masterton te blijven. Daar ontmoeten we nog een Engelse fietser die vandaag 165 km heeft afgelegd over de highway. Je moet er maar zin in hebben.

We nemen de trein naar Wellington en nemen daar voor drie nachten een hostel. Er zijn in de stad Wellington helaas geen campings voor tenten. We hebben een gezellig backpackershostel gevonden in de binnenstad. We blijven hier drie nachten en vertrekken donderdag 8 januari met de ferry naar het Zuider Eiland.

We zijn ruim een maand op het Noorder Eiland geweest en hebben vooral al heel veel mooie natuur gezien tijdens het fietsen. Nieuw Zeeland is erg relaxed. Aardige mensen en ruimte genoeg voor alles en iedereen. Dat wordt op het Zuidereiland alleen nog maar beter is ons beloofd.

Na 17 fietsdagen met in totaal 1246 kilometers en 12530 hoogtemeters is het een goed moment om zuidwaarts te gaan.

Voor iedereen nog de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar.

Groeten, Jeannette en Vincent

Anja

leuk daar dus. jullie ook happy new year. Travel safe en genieten !!!!!

Frank G

Voor jullie ook de beste wensen. Het blijft leuk om de verhalen te lezen. Nog veel avontuur gewenst.

Jaqueline

mooi geschreven...., ik wil ook...... Geniet ze!!!

ellen

voor jullie natuurlijk ook de allerbeste wensen. Al weer 4 weken, time fly's when you have fun. Heel veel plezier op het zuider eiland.

Betsie Arts

de beste wensen voor jullie en veel fietsplezier.Ik had het idee dat er op elke hoek van de straat een mac donalds of burgerking te vinden was,dus dat overgewicht is wel te verklaren.Bovendien is de auto het voornaamste vervoermiddel en zijn ze daar nog niet echt in de mood om te fietsen.

Daniëlle

Mensen...................ik hang aan jullie lippen!!!!!!!!
Zó mooi om te volgen!!!!

jo en rikie

voor jullie de allerbeste wensen , prachtige verhalen en foto s en heel veel plezier op het zuidereiland

Wilhelmien

Leuk om jullie avonturen weer te lezen.
Nog de allerbeste wensen voor 2015.

Martien

Leuk om te lezen wat er zoal te zien is, hoe het landschap is, hoe de mensen zijn en welke gewoonten en gebruiken ze hebben.

Huub Bongers

Mooi verslag

Anne Martine

Jullie natuurlijk ook een Happy New Year. Wat een fantastische start zo in je T shirt op een festival. Voor ons begint nu ook het af tellen. Maandag over een week vertrekken we, wat een geweldig vooruitzicht, we hopen jullie tegen te komen en blijven jullie volgen. Voor nu geniet van nog meer mooie landschappen en tochten op het Zuidereiland.

MARIA

jULLIE OOK NOG EEN GELUKKIG NIEUWJAAR GEWENST
EN NOG EEN PAAR FIJNE MAANDEN GENIETEN VAN DE NATUUR EN VAN HET FIETSEN
EN VAN DE MOOIE VERHALEN

Els

Jeanette, Vincent. erg mooie fotos en lijkt me id. schitterend land. veel plezier nog.