vincentenjeannette.reismee.nl

Wow, de Westkust

Sandflies

Ik heb een offline app op mijn telefoon met alle campings in Nieuw Zeeland. Als ik de commentaren lees gaat het heel vaak over de grote aantallen sandflies die overal zitten. Daar hebben we geen zin in. Daarom fietsen we vanaf Motueka meteen 120 km om op een camping terecht te komen en niet op een gratis campsite met sandflies. Het is een heel eind maar onze opzet is geslaagd, weinig tot geen sandflies en een keuken met allemaal horren om ze buiten te houden. Die beesten komen vooral 's morgens en 's avonds opzetten en vooral op plekken waar geen wind is. Het zijn kleine beestjes maar ze kunnen hard bijten wat behoorlijke jeuk kan geven. We hebben ons goed gewapend met repellent en anti jeuk creme. Maar voorkomen is nog altijd beter dan genezen.

Onderweg naar de Westkust

Onze route voert over een redelijk rustige weg door het binnenland. Na ongeveer 80 km nemen we de afslag naar highway 6. Die gaan we voor ruim 900 km volgen, Queenstown here we come!

We komen nog een Franse fietser tegen die al 20 maanden onderweg is, 33.000 km heeft afgelegd en de halve wereld al heeft gezien tijdens zijn reis. Altijd leuk om ervaringen uit te wisselen.

Wow, de Westkust!

Na 2,5 dag fietsen komen we aan de Westkust. We zitten in een afdaling en hebben opeens zicht op de ruige rotsige kust met hoge golven. Het is een geweldig gezicht en lijkt bij iedere bocht mooier te worden. We stoppen vaak voor foto's en filmpjes en lunchen met uitzicht op zee.

We komen aan in Punakaiki, bekend van de pancake rocks. Op de camping treffen we een fietser uit Valkenswaard die vanuit het zuiden komt. We wisselen veel ervaringen en tips uit. Van hem krijgen we ook de tip van de Wilderness trail.

's Avonds gaan we nog naar de pancakerocks. Rotsen die 30 miljoen jaar geleden zijn gevormd en uiteindelijk boven de zeespiegel uitkwamen. Door de verschillende lagen die slijten lijkt het net of er allemaal pannenkoeken op elkaar liggen. Het mooiste is nog dat de rotsen allemaal gaten hebben waar het zeewater tussen- en onderdoor kan. Vooral met vloed levert dat een prachtig schouwspel op van opspattend water, soms compleet met regenboog. We vinden het zo indrukwekkend dat we de volgende ochtend nog een keer terug gaan.

Goudmijnen

Dit deel van de Westkust was vroeger zeer welvarend door de goudmijnen. Resten van de mijnen zijn nog terug te vinden. We komen soms door dorpen waar nu nog minder dan 100 mensen wonen wAr in de 19e eeuw wel 80 hotels en 10 banken waren. Je ziet vaak nog wel aan de gebouwen hoe welvarend deze streek vroeger was.

Verplichte rustdag

Gisteren had ik behoorlijk veel last van een spier in mijn bovenbeen en uiteindelijk van mijn knie. Helaas is hier geen masseur te vinden. Morgen in Greymouth, wat een veel grotere plaats is, nog maar eens kijken. Meteen als we wegfietsen heb ik pijn. Gelukkig is het maar 50 km naar Greymouth.

Opeens schakelt mijn fiets heel zwaar en een kilometer verder houdt hij er helemaal mee op, schakelen lukt niet meer. We zijn bang dat de Rohloffnaaf stuk is. Dat zou echt balen zijn, de experts zitten op zijn minst in Christchurch maar misschien wel in Auckland. Liften valt niet mee inclusief fiets en bagage. De rustige weg is heerlijk om te fietsen maar levert ook weinig lift mogelijkheden op. Uiteindelijk kan ik met een boer en zijn gezin mee. Vincent is genoodzaakt om de overige 30 km te fietsen.

Ik wordt netjes afgezet bij een fietsenzaak. Die man had wel eens van Rohloff gehoord en er zelfs wel eens één gezien. Hij weet niet wat hij ermee aan moet. Na wat bellen met zaken in Christchurch en Wellington, hulp van Vincent en het bekijken van you tube filmpjes zijn we er achter dan een merk specifiek schakelkabeltje stuk is en dat het redelijk eenvoudig is te vervangen. De onderdelen komen met een koerier vanuit Wellington. Als we geluk hebben morgen al. De eigenaar van de fietsenzaak brengt me met zijn auto naar de camping, service van de zaak.

Een dag later is mijn fiets er weer helemaal klaar voor. Vincent heeft hem samen met de eigenaar van de fietsenzaak gerepareerd. Door de dag rust is de pijn in mijn knie ook wat weggezakt. Helaas ook in Greymouth geen masseur kunnen vinden.

Wilderness trail

We fietsen niet via de kust verder maar gaan de 100 km lange wilderness trail fietsen. Een fietspad van gravel meer het binnenland in. Het fietst in eerste instantie best zwaar op het gravel maar dat gaat al snel beter. Het is echt de moeite waard. Het hele pad is autovrij en loopt via mooie meren, ossen, rivieren en gorges. We overnachten bij Cowboys Paradise. Een soort van cowboydorp is hier nagebouwd. Helaas is het allemaal nog niet af, toch hangt er wel een leuke sfeer.

We fietsen vandaag de laatste 35 km van de trail en komen al op tijd en in Hokitika. Daardoor heb ik een afspraak met een masseur kunnen plannen. Erg goede massage gehad. We zullen morgen zien of het heeft geholpen.

We zijn nu pannenkoeken aan het bakken, samen met een ander Nederlands stel.

Vanavond nog naar de zonsondergang en daarna naar de gloeiwormen kijken in een grot hier vlak bij.

Morgen weer verder naar het zuiden.

jessica

Lieve vrienden,
Wat fijn om te lezen dat jullie zo genieten van NZ. Kijk je ogen uit en sla al het moois op! Jullie blogs zijn ook een superleuke aardrijkskundeles voor R + N! ;)Dat ze maar snel groot mogen worden en wij in jullie voet - / bandensporen mogen treden. ......
We duimen voor een goed herstel voor Jeannette!

Lies Wesseling

Hoi supersportievelingen
Wat heerlijk dat jullie zo genieten. Het is je ook gegund, je hebt toch ook behoorlijk wat doorzettingsvermogen nodig dat lees ik wel. het lijkt me haast dat jullie hier niet meer kunnen wennen, na zo'n "way of live".
Succes met alles en blijf gezond.

Bianca

Wel een beetje op je lijf letten. Wat een heerlijke reis zijn jullie aan het maken. Wij hebben nu heerlijke vrieskou , dus de elfstedentocht komt er aan. Komen jullie dan eerder naar huis?

Rianne

Mooie foto's! Prachtig, die pancakerocks.
Gaan jullie ook nog de gletsjer op?
Blijf heel hè (lijf en fiets)!

Ellen

Fijn dat alles weer gesmeerd loopt, maar wat beleven jullie een geweldige vakantie. Kijk nu alweer uit naar het volgende verhaal en foto's. Nog heel veel plezier en vooral genieten. Jeannette doe voorzichtig, Michelle is ver bij je vandaan, maar gelukkig had je wel een vervanger gevonden. Nog een veilige reis ??????????????????

Maarten Maas

Hoi Vincenot enJeanette,
Als ik jullie verhalen lees, komen mijn prachtige herinneringen uit 1996 zo weer boven. Geweldig die pancake rocks, zet ' m oprichting Wanaka, er komen nog veel oooh & Aah momenten. Laatste nieuws,..Martin heeft niet voor Onderhoud gekozen.

Wilma Meijs

Hoi,
Leuk om te lezen en een feest van herkenning! Geniet ervan, de westkust is prachtig!
Groetjes Wilma

Decontee, Linda, Desiree, Lena, Geert, Hans, Menno,Justin, Noëlle, Anique, Claudia, Karin, Deidre, Ellen, Mireille, Dirk, Jolanda, Jos en Sandra

Hallo Vincent,

Ik moet je de groetjes doen van Team CD, we missen je, je maakt ons jaloers met al je mooie foto's! Geniet er nog even van! I.v.m. onze zomervakanties zouden we het fijn vinden als je contact met ons opneemt (via de mail). Horen graag van je!

Groetjes
Wij allemaal!