vincentenjeannette.reismee.nl

Wandelen is ook fun!

We vermaken ons prima in Wellington. We hebben een leuk backpackershostel gevonden midden in het centrum en eigenlijk alles is op loopafstand. We verkennen eerst een deel van het Te Papa museum. Het is een nationaal museum waar veel over de historie en bijvoorbeeld informatie over aardbevingen en vulkanen van Nieuw Zeeland te zien is. Zeer boeiend. Na een ochtend ons daar prima te hebben vermaakt hebben we nog niet de helft gezien. Misschien morgen maar weer terug. Buiten is het ook leuk. Vooral het oude havengebied waar ze oude loodsen hebben opgeknapt. Daar zitten nu vooral veel terrassen, restaurantjes en verhuurbedrijven voor fietsen, skates, kano's en nog veel meer. Af en toe een shopje en een ijstent en ook nog gratis wifi. Daar willen mensen zijn en wij dus ook. De volgende dag weer terug naar het Te Papa, nu geschiedenis over de vroegere bewoners de Maori's, en in de middag met de kabeltrein naar boven, een wandeling door een mooi park en nadien de stad. We zijn al twee keer bij de St Pauls church geweest, de oudste (houten) kerk van Wellington. Beide keren was er een begrafenis en was de kerk niet toegankelijk. Daarna hebben we het maar opgegeven.

Naar het Zuidereiland

De overtocht naar het zuidereiland verloopt prima. We vertrekken in Wellington met een strak blauwe lucht maar hoe verder we richting Picton komen hoe grijzer het wordt. Rond de middag komen we aan in Picton. We gaan meteen fietsen. Er staat 45 km op het programma naar een camping in Havelock. We fietsen over de Queen Charlotte road, een hele mooie kustweg die qua hoogte wat heen en weer gaat maar nooit echt zwaar wordt.

Op de camping ontmoeten we drie Duitsers en een Engelse die allemaal de long distance walk van het noorden van Nieuw Zeeland helemaal naar het zuiden doen. Ze zijn in totaal 3 tot 4 maanden onderweg. Leuk om ervaringen uit te wisselen.

Naar Abel Tasman national Park

Via Nelson komen we uiteindelijk aan in Motueka. Vanaf hier kun je allerlei tourtjes boeken naar het Abel Tasman nationaal park. Wij willen heel graag de Great Walk doen in het park. Nieuw Zeeland heeft veel nationale parken en een aantal daarvan heeft een Great Walk. Het zijn meerdaagse wandelingen via hutten of eenvoudige campings. Om te kunnen wandelen hebben we natuurlijk een rugzak nodig. Dat blijkt nog best lastig maar uiteindelijk vinden we mooie rugzakken bij een outdoorshop die we kunnen huren.

We boeken de tour via het informatiecentrum. We zullen in totaal vijf dagen wandelen. Vooral niet te veel kilometers op een dag zodat we kunnen genieten van al het moois wat we onderweg gaan zien.

Great Walk

Vanaf het eerste moment is het genieten. Meteen als we door de poort van het park lopen hebben we een schitterend uitzicht. We lopen over mooie beschaduwde bospaden om dan weer bij een baai uit te komen met een wit strand, wat rotsen, blauwe lucht en kraakhelder water. Vanaf zo'n strand klimmen we dan vaak weer om via de rotsen weer bij een andere baai uit te komen. Ondertussen zijn er veel uitzichtpunten waarbij het ene uitzicht het andere steeds weer overtreft. We zien behalve wandelaars ook veel kano's en bootjes op zee. Watertaxi's varen op en neer tussen een aantal van de baaien.

Campsite

We komen aan bij de campsite van de eerste dag. Hier is ook een hut waar je kunt overnachten. Die mogelijkheid hadden we niet, die waren allemaal volgeboekt. Is niet erg het is lekker weer en we hebben alles bij ons.

Op de campsite is een shelter om te koken, een waterkraan met meestal drinkbaar water en een toilet. Wat heeft een mens nog meer nodig.

Onze rugzakken waren vandaag best zwaar omdat we iets luxere etenswaren mee hebben genomen dan we normaal met wandelen doen. Is wel lekker en de rugzak wordt iedere dag lichter. Er zijn nergens prullenbakken in het park. Iedereen moet zijn eigen afval meenemen voor de tijd dat je in het park bent.

We delen een picknickbank met een Oostenrijks koppel en wisselen uiteraard weer allerlei vakantie verhalen uit.

Aan het einde van dag twee komen we bij een veel kleinere campsite. Er is hier ook geen hut. Weer een bijzonder mooie plek een paar meter vanaf het strand. 's Avonds horen we andere toeristen vertellen dat ze een grot gevonden hebben met gloeiwormen. We wilden eigenlijk net gaan slapen maar die gloeiwormen willen we natuurlijk zien. De grot is niet groot maar het is echt een mooi gezicht om al die lichtpuntjes te zien en een totaal donkere grot. Helemaal blij gaan we slapen.

Naar het noorden

De laatste twee dagen lopen we meer aan de noordkant van het park. We lopen naar Separation point, een rots waar een zeehondenkolonie leeft. We zitten er wel een uur en zien de zeehonden in het water en op de rotsen. Daarna lopen we nog een uurtje naar onze laatste campsite. Deze heeft wel weer een hut en ligt ook niet direct aan zee. Wel een heel mooie plek in het bos waar we de rest van de middag lekker in de zon zitten en veel lezen. Zo'n e-reader is toch een goeie uitvinding.

Vandaag, onze laatste dag, lopen we maar drie uur. Wel klimmen we nog even naar 400 meter om weer af te dalen naar zee niveau. We komen aan op dezelfde plek als waar we gisteren hebben overnacht. Dit is het punt waar de watertaxi ons weer oppikt. Met een snelheid van dik 40 km per uur brengt de taxi ons in drie kwartier weer terug naar de bewoonde wereld. We hebben een ticket voor de bus maar die gaat pas over vier uur. We proberen een lift te krijgen. Dat lukt eigenlijk meteen en we worden op de camping afgezet. Wat een service!

De eigenaresse herkent ons meteen en we vertellen dat we een fantastische wandeling hebben gehad. We halen onze fietsen en achter gelaten bagage uit de garage en zijn binnen een uur weer helemaal geïnstalleerd. Nog een machine was wassen en we zijn weer ready to go.

We fietsen naar het dorp om de rugzakken terug te brengen. Ook daar vertellen we weer hoe leuk we het hebben gehad. Nog even langs de supermarkt om onze voorraad weer aan te vullen.

We besluiten om hier morgen nog een dag te blijven. Het dorp ziet er gezellig uit en we hebben nog helemaal geen tijd gehad om daar van te genieten. Dat gaan we morgen dus doen.

Zaterdag zitten we weer op de fiets. We gaan richting de Westkust.

Ellen

Wat een machtig mooi land, nog heel veel plezier want time fly's when you have fun

Wilhelmien

Prachtige foto's!!

Ben van der Velden

Doet mij (met plezier) weer denken aan een rondwandeling 6 uur vanaf het toegangshuisje van het Abel Tasmanpark. Wij volgen jullie ook op streetview..

Geert & Deidre

Hoi hoi,
Wat een prachtige foto`s. Zo te zien zijn jullie flink aan het genieten! (en wij maar werken hier in het koude regenachtige Nederland)
Veel plezier nog.
Groetjes,
Geert & Deidre

Margrit

Wauw, schitterende foto's en leuk om te lezen!

lies wesseling

Ik had nu pas de inval om jullie site te bekijken. Geweldig, hoe jullie het aanpakken en alles uitzoeken . Nu begrijp ik dat ?Ad zei ik zei best 30 jaar jonger willen zijn, want wat Jeannette en Vincent meemaken......
Ga zo door, blijf gezond en genieten.

Jeannette van den Bogaard

Hoi Jeannette en Vincent, wat zijn jullie daar ongelofelijk aan het genieten! Wat speciaal toch, met z'n tweeën, zo sportief, zo gevarieerd, zo veel prachtige momenten, zo'n prachtige uitzichten, zo veel meemaken... samen .. dat is toch geweldig! Wij wensen jullie nog heel veel meer van al dat moois ... nog een hele mooie 2e helft!
Geniet ervan en het gaat jullie goed! Groetjes van Leo en Jeannette van den Bogaard