vincentenjeannette.reismee.nl

Van Sarande naar Olympia

We zijn in Olympia
Hier is het allemaal begonnen in het jaar 776 voor Christus. Het begin van de Olympische spelen die toen ook al iedere 4 jaar werden gehouden. Ook toen hadden ze al een Olympisch vuur. Nu wordt dat vuur nog iedere 4 jaar ontstoken in de oude stad en vanaf die plek naar de organiserende stad gebracht. Dit deed men voor het eerst tijdens de spelen van Berlijn in 1936.
Indrukwekkend om in die oude stad rond te lopen, waar overigens niet heel veel meer van over is. We bezoeken ook nog het archeologisch museum en het museum over de Olympische spelen. Erg interessant allemaal.

De start in Griekenland
Vanaf Sarande in Albanië nemen we de boot naar Corfu. We stappen meteen op de fiets. Omdat we voor kleinere weggetjes kiezen is het meteen erg mooi maar ook meteen steil klimmen. We fietsen naar de andere kant van het eiland waar 1 camping is. Die is nog dicht omdat het weer te slecht is geweest om alles in orde te brengen. Dan maar een kamer aan de overzijde, is ook prima. In de avond lopen we nog naar een mooi klein baaitje met een strandje. Dit gaan we nog vaak zien de komende tijd. Na nog een dag fietsen zijn we al helemaal in het zuiden van het eiland en nemen we de boot naar het vasteland. De kust is heel erg mooi. Het water is zo blauw dat je bijna niet geloofd dat het echt is. Na elke bocht is er weer een ander mooi uitzicht.
Onderweg komen we langs het enige fietscafé van Griekenland. Het is een gezellig terrasje in de ‘middle of nowhere’. We worden binnen gepraat door Rick. Die heeft, samen met zijn vrouw, onze route al gefietst. We kletsen gezellig en krijgen nog wat tips voor de komende dagen.

Onderweg krijgen we vaak goede reacties van de lokale bevolking. Veel chauffeurs steken hun duim op of toeteren om aan te geven dat ze het leuk vinden wat we doen. Als we ergens zitten om even pauze te houden en bewoners zien ons, dan komen ze vaak wat te eten brengen zoals fruit uit eigen tuin of koekjes. Natuurlijk nemen we dat allemaal graag aan. Voor hun is het een mooie gelegenheid om te informeren wie we zijn, waar we vandaan komen en waar we naar toe gaan. Dat gaat over het algemeen in het Engels. Ons Grieks is niet zo goed en het verbaasd me hoe goed er Engels wordt gesproken, ook door de wat oudere mensen. Dat had ik niet verwacht.
Op de campings staat er vaak maar 1 tent, die van ons. Alle andere gasten zijn over het algemeen met de camper. Vaak senioren die lang onderweg zijn, ook veel Nederlanders.
De wegen zijn verrassend goed hier. Veel beter dan in bv Italië. Ook het afval langs de weg is minder dan in Italië. Tot nu toe is Griekenland zwaar maar geweldig mooi fietsen.

Lefkas en Kefalonia
Het eiland Lefkas is sinds een aantal jaren bereikbaar via een tunnel. De tunnel is verboden voor fietsers. Van Rick hebben we al gehoord hoe we toch aan de overkant kunnen komen. We fietsen tot net voor de ingang van de tunnel en zwaaien naar de camera’s die er hangen. Die laten de camera bewegen ten teken dat ze ons gezien hebben. Een paar minuten later komt er al een busje waar de fietsen, compleet met bepakking in kunnen en die ons naar de overkant brengt. De service is helemaal gratis. Goed geregeld! Lefkas is een klein eiland, na 62 km fietsen zijn we van noord naar zuid gefietst. Daarvoor moeten we wel nog een fikse berg over die vooral erg steil is, op sommige plekken zelfs 16 – 17%. Moe maar voldaan komen we aan in Vasiliki. Er is een mooie camping vlak bij het dorp. Het dorpje is erg gezellig met leuke terrassen aan de haven. Eigenlijk zou van hier uit de boot naar Kefalonia vertrekken. Maar ook dit hebben we al van Rick gehoord: daarvoor moeten we nog 20 km verder, naar Nidri. Het is heerlijk weer en we blijven nog een extra dag in Vasiliki.
Dan met de boot naar Kefalonia. We komen aan in Fiskardo. Het dorp is echt een plaatje en we besluiten om hier de nacht door te brengen zodat we kunnen genieten van al het moois wat hier te zien is. Mooi dorp aan de haven met een mooi baaitje om te zwemmen. Azuurblauw water en gezellige terrasjes. Wat wil je nog meer.
De volgende dag gaan we fietsen en weer zijn we verrast hoe mooi het hier is. We stoppen zo ongeveer bij iedere bocht om foto’s en filmpjes te maken. Op het eiland zijn maar 2 campings. We overnachten op de camping in het westen. ’s Middags zonnen we nog even op het strand.

Weer naar het vasteland
Na Kefalonia nemen we nog 1 keer een boot om naar het vasteland te gaan. Dan is het nog precies 1 dag fietsen om in Olympia te komen. Een relatief makkelijke dag dit keer. We fietsen dwars door een landbouwgebied waar vooral veel groente en fruit wordt verbouwd. We zien meloenen, tomaten, courgettes en heel veel olijven. Wel zijn er vandaag veel los lopende honden. Gelukkig hebben we daar wat op gevonden. We hebben in ons stuur een soort van zweepje, gemaakt van de buitenkabel van een remkabel, wat we er heel makkelijk uit kunnen trekken. Daar hoeven we maar een keer mee te zwaaien en de honden druipen af. Werkt erg goed. Omdat ik als de dood ben voor alle honden is dit voor mij echt een uitkomst.
We passeren veel dorpjes en maken niet al te veel hoogtemeters. We zijn dan ook al vroeg op de camping waar we heerlijk van het zwembad genieten. Morgen gaan we de oude stad bezoeken.

Wilhelmien

Leuk om te lezen !!
Zo geniet ik toch wat mee.

Rikie Jo

4 juni jullie reisverslag ondekt , helemaal gelezen leuke foto s en film geweldig mooi groetjes uit Oirschot